Allereerst is het lesmateriaal dat wij ontwikkelen compleet anders dan anders. Het neemt kinderen mee op avontuur door middel van een verhaal, dat als kapstok dient voor een groot aantal opdrachten over onderwerpen die direct of zijdelings met dat verhaal te maken hebben. Wij proberen kinderen in contact te brengen met de meest uiteenlopende thema’s en onderwerpen om hen nieuwsgierig te maken. Maar we laten ook zien dat onderwerpen vanuit heel verschillende gezichtshoeken benaderd kunnen worden. Door de breedte, het vakoverstijgende karakter en de afwisseling is het uitermate geschikt als verrijkingsmateriaal.
Feedback op drie verschillende niveaus
Maar wat wij het belangrijkst vinden van deze website is de feedback. Kinderen krijgen als ze met deze website werken directe feedback. Deze feedback houdt altijd rekening met de valkuilen, met de fouten die de kinderen naar alle waarschijnlijkheid gaan maken bij een bepaalde opdracht. Bij open opdrachten die ze online insturen, krijgen ze zo snel mogelijk uitgebreide feedback van ons.
Daarnaast wordt ieder kind regelmatig gevraagd zijn of haar valkuilen te scoren. Aan het begin van ieder project krijgt het kind een personal growth formulier, dat online ingevuld wordt. Het is belangrijk dat kinderen dit serieus doen en meestal doen ze dat ook. Soms een goed idee om dit de eerste keer samen met het kind te doen, zodat het leert serieus en eerlijk naar zijn leerpunten te kijken. Deze ‘valkuil-evaluatie’ wordt verzameld en is voor de leerkracht te printen.
Tot slot is er nog opdracht-evaluatie. Dit is een korte feedback van de leerling over een opdracht. Hieraan is te zien hoe het kind opdrachten ervaart (zijn ze leuk, te moeilijk of te makkelijk, bijvoorbeeld) en hoe het zijn eigen werkhouding ervaart. Ook deze evaluaties zijn belangrijk voor het leerproces. Als een leerling voortdurend aangeeft iets te moeilijk of niet leuk te vinden zal een gesprekje nodig zijn. Ook deze informatie is voor leerkrachten verzameld en te printen.
De rol van de leerkracht
We proberen met deze website zoveel mogelijk de leerkracht te helpen. Toch is de rol van de leerkracht heel belangrijk. Als de school een abonnement neemt op deze website (dit gaat per aantal kinderen), krijgen kinderen door middel van een eigen code toegang tot de website. Deze bestaat uit projecten, nieuwtjes, zijn of haar eigen evaluaties en feedback. Op termijn zullen nog losse opdrachten over actuele onderwerpen en een forum over actualiteiten worden toegevoegd. De leerkracht bespreekt met de leerling welk project hij of zij gaat maken. In principe wordt een project doorgewerkt tot het einde. Het kan natuurlijk voorkomen dat een project écht te moeilijk of te makkelijk is. Dan is het verstandig om een ander project te proberen. De meeste projecten hebben echter dermate veel verschillende onderwerpen en opdrachten dat kinderen altijd wel wat nieuws leren.
Daarbij komt dat denkkinderen soms de neiging hebben om in allerlei valkuilen te stappen en daardoor zullen ze tegen hun frustratiegrens oplopen. Ze zullen dan misschien aangeven dat een project ‘niet leuk’, ‘te makkelijk’ of ‘saai’ is en willen opgeven. Het is belangrijk om op zo’n moment even met een kind te gaan zitten en naar de evaluaties en valkuilen te kijken. Wat is er echt aan de hand? Waar maak je de fouten? Wat zegt het kind en wat zie je aan de resultaten? Werkt het slordig? Leest het slecht, waardoor het vaak de fout in gaat? In principe kan een leerling dus veel zelf, maar het loont om zo nu en dan samen te evalueren.
En last but not least: ruim voldoende tijd in voor deze modules. Opdrachten en teksten zijn soms uitgebreid en vergen tijd. Plan tijd in de weektaak en maak het niet facultatief. Deze opdrachten zijn soms hartstikke moeilijk en dan wil een kind liever ontsnappen. Geef het een plek in de weektaak en op het rapport, zodat het een onderdeel wordt van het onderwijsprogramma.