Valkuilen

Hoogbegaafd betekent dus echt niet dat je alles moet kunnen en begrijpen. Het is juist zo dat je als denkkind vaak tegen een aantal dingen aanloopt waar je méér moeite mee hebt dan anderen. We gaan je dat uitleggen. En deze website probeert je daar ook bij te helpen. We gaan je helpen die ‘valkuilen’ zoals wij ze noemen te herkennen en er mee om te gaan. Het grappige is dat valkuilen misschien negatief klinkt, maar je hebt ze ook wel een beetje nodig. Om verder te komen in je leerproces.

Maar deze website is er niet alleen voor denkkinderen, maar voor álle kinderen die andere dingen willen leren én op een andere manier. En juist omdat je op een andere manier gaat leren, ga je ook in een aantal valkuilen donderen. Kijk maar eens of je al wat van die valkuilen herkent.

Valkuilen

Denkkinderen doen vaak best rare dingen op school. Ze leren anders dan anderen. En dat is best lastig. Dit geldt niet voor jullie allemaal hoor. Ieder mens is anders. Maar we gaan hier een aantal dingen bespreken waar jij misschien ook moeite mee hebt. En sommige ook niet.

Een van die dingen die denkmensen vaak doen is niet goed lezen. En dan bedoelen we niet dat je niet KUNT lezen, nee dat je niet GOED leest. Wat er staat of wat er van je verwacht wordt. Sommigen slaan gewoon stukken van een zin over. Of denken: ik weet wat ik moet doen, of willen eigenlijk gewoon beginnen en doen maar wat. Herken je dat? Dan zul je ook vaak meemaken dat je een opdracht op school helemaal verknald hebt. Verprutst. Terwijl je het echt wel kunt!

Ook zijn er kinderen die bij begrijpend lezen altijd denken het antwoord te weten, en dus niet in de tekst kijken of het wel klopt! FOUT. Het gaat er dan niet om wat jij denkt dat er staat, maar wat er ECHT staat.

Zullen we er nog een paar noemen? Je hebt een toets en krijgt een open vraag. Je weet het antwoord, het is eigenlijk best simpel. Je schrijft het in drie woorden op. Telt die leerkracht het fout. Maar je wist het toch? Jahaa, maar je hebt het niet opgeschreven. Het zat in je hoofd, maar ja. Je hebt een hekel aan schrijven en dus heb je het ff snel neergepend. In een paar woorden. Als je het terugleest, denk je “dat bedoel ik toch”! Maar … het staat er niet.

Of herken je deze? Je moet een som maken. Dat doe je wel even. Kladblaadje? Ik dacht het niet. Moet toch uit mijn hoofd kunnen? Tja, dat kan soms wel, maar als het moeilijker wordt, is dat misschien niet zo handig. En helemaal geen schande. Je maakt snel foutjes en kunt jezelf niet controleren.

Misschien ben jij er zo een die absoluut geen fouten mag maken van jezelf. Je bent toch slim? En weet je wat je daar van krijgt? Stress! Je kunt er echt zenuwachtig van worden. Zelfs voor een eenvoudige toets. Soms kun je zelfs zo in paniek raken dat je niet meer kunt denken. Krijg je een black out.

En dit is echt niet raar hoor. Veel denkmensen zijn perfectionistisch, zo heet dat. En daar kun je weer faalangstig van worden. Dan durf je die toets niet meer te maken. Of je roept om het hardst dat je “niet geleerd hebt”, zodat als je slecht scoort, je kunt zeggen dat het daaraan lag.

Soms geef je ook gewoon op, omdat je al teveel fouten hebt gemaakt. Je ging voor de topscore, maar je deed de eerste paar al fout. Dan stop je er maar helemaal mee.

Nog een valkuil is dat je alles als een wedstrijdje ziet. En er totaal niet tegen kan als iemand anders in je klas eerder klaar is of betere punten haalt. GRRRR ook daar kan je boos, verdrietig maar ook enorm zenuwachtig van worden.

Zo langzamerhand denk ik dat je wel iets zult herkennen. Dan zit je hier goed. We gaan er samen aan werken. En tegelijkertijd gaan we veel leuke dingen leren. Heel veel leren over van alles en nog wat én over jezelf!

Terug naar Info voor leerlingen